De evolutie van de voorkeur

Smaken, bijvoorbeeld wat de kleuren van de stenen of het goud betreft, veranderen en komen weer terug. Je zou dus kunnen denken dat een juwelenontwerper de mode goed in de gaten moet houden.

"Niet wat kleding betreft, maar wel op het vlak van design", zegt Kris Baele.

"Ooit wou iedereen zware armbanden en zware halskettingen", haalt Freija herinneringen op. “Daar moet je niet meer mee afkomen. Nu moet het fijn zijn, delicaat, heel vrouwelijk. Nu brengen ze hun kettingen binnen om te laten herwerken tot nieuwe juwelen."

Er is ongetwijfeld vraag naar 'bling bling', maar niet bij hen. "Bij ons komt men omdat men wil dat het mooi is, een bepaalde uitstraling heeft, iets aparts. Maar het mag niet opvallen, niet in het oog springen. Het moet discreet zijn."

Kris Baele omschrijft het zo: "Onze klanten komen bij ons omdat ze in advertenties of op de website een bepaalde stijl, die hen bevalt, hebben gezien."

Verloofden en trouwers zijn traditioneel een publiek van juweliers. "Dat neemt sterk af", weten de Baeles, "wij verkopen nu meer creaties dan trouwringen." Natuurlijk kan een trouwring ook een creatie zijn en de vraag naar een persoonlijk benadering van het huwelijkssymbool is groot. "Soms komen de toekomstige bruid en bruidegom met eigen ideeën af. Een unieke trouwring maken of een andere creatie, het is dezelfde manier van werken."

Bekijk de collectie van Kris Baele